Kuidas kinnitada lapsele eduvalemit?
Tagades lapsele tema nõutud ese või asi on lastelt võetud ära eesmärkide püstitamise ja saavutamise vajadus. Nt. kui laps tahab tahvelatrvutit, öeldakse: “Sünnipäevaks saad”, või uut telefoni - “jõuludeks saad”. Laps teab, et kui natuke oodata siis ta saab selle soovitud eseme. Miks me ei võiks lasta lastel ise selle eesmärgi poole püüelda. Näiteks, kui soovib laps uut jalgratast või mänguasja siis selle asemel, et öelda: “Me ei saa seda endale lubada”, “Meil pole nii palju raha” jne. On minu arvates mõistlikum öelda: “Kui sa seda väga soovid siis mõtle KUIDAS sa seda saaksid.” Parem kui laps nuputab ise võimalusi aga võite ka aidata tal välja mõelda plaani, kuidas soovitud eseme ostmiseks saaks laps ise raha teenida. Aidake tal tegevuse käigus edusamme hinnata ja vajaduse korral eesmärgi osas parandusi teha. Tunnustage oma lapse pingutust.
Milleks see hea on?
Esiteks,see hoiab ära suured jonnihood poes mänguasja riiuli kõrval.
Teiseks õpib laps, et raha ei tule lihtsalt emme-issi taskust.
Kolmandaks hakkab laps aru saama, et edu saavutamiseks peab ta ka ise pingutama.
Neljandaks on lapsel enda eesmärgi saavutamisest palju rohkem rõõmu ning ta hindab seda eset rohkem.
Viiendaks kui seate koos lapsega rahalised eesmärgid ja aitate tal koostada nende eesmärkide saavutamiseks finantsplaani, kinnitate tasapisi eduvalemi.
Kui me laseme endal mõelda, et me ei saa seda endale lubada siis see blokeerib me mõtlemist. Kui me aga laseme endal küsida “KUIDAS ma saan seda endale lubada?”, siis paneme tähele kuidas meie meeled on avatud ja meil tuleb igasuguseid lahendusi (ideid) pähe.
Olen iseenda ja oma laste peal seda proovinud ja see tõesti töötab.
Milleks see hea on?
Esiteks,see hoiab ära suured jonnihood poes mänguasja riiuli kõrval.
Teiseks õpib laps, et raha ei tule lihtsalt emme-issi taskust.
Kolmandaks hakkab laps aru saama, et edu saavutamiseks peab ta ka ise pingutama.
Neljandaks on lapsel enda eesmärgi saavutamisest palju rohkem rõõmu ning ta hindab seda eset rohkem.
Viiendaks kui seate koos lapsega rahalised eesmärgid ja aitate tal koostada nende eesmärkide saavutamiseks finantsplaani, kinnitate tasapisi eduvalemi.
Kui me laseme endal mõelda, et me ei saa seda endale lubada siis see blokeerib me mõtlemist. Kui me aga laseme endal küsida “KUIDAS ma saan seda endale lubada?”, siis paneme tähele kuidas meie meeled on avatud ja meil tuleb igasuguseid lahendusi (ideid) pähe.
Olen iseenda ja oma laste peal seda proovinud ja see tõesti töötab.
Mäng on käega katsutav õppevahend
Mängud annavad kehalistele õppijatele võrdse võimaluse õppida kõrvuti lastega, kes õpivad abstraktselt ehk mõtteliselt. See hõlmab emotsioone, sest on lõbus ja põnev. Mängudes kasutatakse mängu-, mitte pärisraha, seepärast on vead emotsionaalselt vähem valusad. Paljud täiskasvanud lahkuvad koolist, kartes teha vigu, eriti finantsvigu. Mängud võimaldavad mis tahes vanuses õpilastel teha finantsvigu ja õppida nendest ilma tegeliku raha kaotamise valuta.
Laps, kes teab, et ta suudab majanduslikult ellu jääda, on enesekindlam ega sõltu rahalise kindlustatuse osas nii palju töötagatusest. Laps on täiskasvanuna tarbimislaenude suhtes vähem vastuvõtlik. Ja mis kõige tähtsam, raha haldama õppimine ja finantsaruannete olemusest arusaamine võib tohutult tõsta lapse enesekindlust, kui ta valmistub astuma suurde ellu.
(Robert T. Kiyosaki “Rikas laps, tark laps”)
Mõned mõtted lapsele raha kogumiseks
Enamik lapsi saab taskuraha sularahas ja koguvad iseendale (oma otstarbeks) kassasse. Üks selline mõtte, et kui koguda raha eraldi kolme kassasse: investeerimiseks, headegevuseks ja iseendale.
Esiteks, investeerimiseks - et varakult õpetada lapsele mõtlema tuleviku peale. Võimalused on nt: ülikooliraha; tean lapsi, kes ostavad oma investeerimise raha eest hõbedat (kulda), või kasvatavad raha Bandora portaalis(seda muidugi vanema abiga). Need on ainult mõned näited, valik peab olema siiski lapsele ja lapsevanemale sobiv lahendus.
Teiseks, headegevuseks - see on selleks, et ei tekiks “küüned enda poole” mõtlemist. Kui sa aitad endast nõrgemaid siis see tekitab juba ise endas hea tunde. Lastega arutades leidsime, et loomade varjupaigad olid üks lemmikumaid kohti. Aga muidugi on see teie lapse otsustada ja aidake siis ka lapsel see annetus teostada.
Kolmandaks, iseendale - see on siis see raha mis on lapse enda soovide täitmiseks.
Tulid mõned küsimused, et palju peaks see protsent olema. Valik on muidugi teie aga üldiselt on arvestatud headegevuseks 10%, investeerimiseks 40% ja iseendale 50%.
Tean, et mõned lapsevanemad on võtnud kasutusele klaaspurgid, et siis on hea näha kuidas raha hunnik kasvab.
Loovat lähenemist ja ärge unustage ka lapsi kaasata :)
Esiteks, investeerimiseks - et varakult õpetada lapsele mõtlema tuleviku peale. Võimalused on nt: ülikooliraha; tean lapsi, kes ostavad oma investeerimise raha eest hõbedat (kulda), või kasvatavad raha Bandora portaalis(seda muidugi vanema abiga). Need on ainult mõned näited, valik peab olema siiski lapsele ja lapsevanemale sobiv lahendus.
Teiseks, headegevuseks - see on selleks, et ei tekiks “küüned enda poole” mõtlemist. Kui sa aitad endast nõrgemaid siis see tekitab juba ise endas hea tunde. Lastega arutades leidsime, et loomade varjupaigad olid üks lemmikumaid kohti. Aga muidugi on see teie lapse otsustada ja aidake siis ka lapsel see annetus teostada.
Kolmandaks, iseendale - see on siis see raha mis on lapse enda soovide täitmiseks.
Tulid mõned küsimused, et palju peaks see protsent olema. Valik on muidugi teie aga üldiselt on arvestatud headegevuseks 10%, investeerimiseks 40% ja iseendale 50%.
Tean, et mõned lapsevanemad on võtnud kasutusele klaaspurgid, et siis on hea näha kuidas raha hunnik kasvab.
Loovat lähenemist ja ärge unustage ka lapsi kaasata :)